Hierdoor heb je last van je maag & darmen na het koffiedrinken

Terug naar Blogs
Maag en darmklachten door cafeïne

Hierdoor heb je last van je maag & darmen na het koffiedrinken

Heb je vaak last van je maag of darmen na het drinken van koffie? Dat is helemaal niet gek. Koffie heeft voor veel mensen een laxerende werking. Na een ‘ochtendkoffietje’ kan cafeïne je stoelgang een handje opweg helpen. Of juist niet, want voor een grote groep koffiedrinkers zorgt cafeïne juist voor vervelende maag- en darmklachten. Maar hoe komt dit, wat is dat effect dan precies én wat kun je eraan doen?

Cafeïne heeft een stimulerend effect op je maagdarmkanaal

Je maag kan voedsel onvoldoende verteren

Cafeïne heeft een stimulerend effect op de samentrekking van de spieren in je maagdarmkanaal. Hierdoor geeft je maag z’n inhoud al te vroeg door aan de dunne darm1. De volledige vertering kon daardoor nog niet in de maag plaatsvinden.

Je dunne darm krijgt onverteerd voedsel tot zich

Onverteerd voedsel wordt vervolgens doorgegeven aan de dunne darm. Dit onverteerde voedsel gaat rotten en vormt een warm nest voor slechte bacteriën. Op de lange termijn kan dit resulteren in het beschadigen van de dunne darmwand1.

“Op de lange termijn kan dit resulteren in het beschadigen van de dunne darmwand.” 

Je dikke darm wordt opgejaagd door cafeïne

Daarnaast zorgt cafeïne ook voor het versnelt voortduwen van het voedsel in de dikke darm. Dit effect zorgt ervoor dat je snel en nodig moet poepen of zelfs last krijgt van diarree. Het welbekende laxerende effect van koffie. Onderzoek toont aan dat cafeïne de dikke darm 60% actiever maakt dan water2.

“Onderzoek toont aan dat cafeïne de dikke darm 60% actiever maakt dan water.”

Darmklachten door cafeïne

Cafeïne activeert de stresshormonen

Cafeïne zorgt er dus eerst voor dat al het voedsel in je maag versneld naar je dunne darm verplaatst en dat je het voedsel in je dikke darm uitpoept. Daarna vertraagt je spijsvertering. Dat komt doordat cafeïne de aanmaak van de stresshormonen cortisol en adrenaline stimuleert.

Twee koppen koffie (met cafeïne) veroorzaken al voor een stijging van 30% van je cortisolspiegel. Cortisol en adrenaline zorgen ervoor dat je in gevaarlijke situaties kan ‘vechten of vluchten’ door je hart sneller te laten kloppen en de bloedtoevoer naar je hersenen te verhogen. Hierdoor stroomt er minder bloed naar je maagdarmstelsel waardoor je spijsvertering vertraagt. Een vertraagde spijsvertering geeft klachten als een opgeblazen gevoel, buikpijn en misselijkheid.

“Hierdoor stroomt er minder bloed naar je maagdarmstelsel waardoor je spijsvertering vertraagt.”

Meer weten over de stijging van cortisol en adrenaline door cafeïne? Lees dan onze blog “Nerveus gevoel in je lichaam: zo ontstaat het en zo kom je er vanaf”.

Cafeïne verergert symptomen van chronische darmaandoeningen

Het is wetenschappelijk aangetoond dat cafeïne de symptomen (zoals diarree, buikpijn en zure oprispingen) verergert van chronische darmaandoeningen als het prikkelbare darm syndroom (PDS) en de ziekte van Crohn1. Mensen met deze aandoeningen worden daarom afgeraden om koffie met cafeïne te drinken. Cafeïne speelt echter geen rol in het ontwikkelen van deze aandoeningen4.

Wil je af van de buikpijn?

Heb jij snel last van je maag of darmen? Loop niet langer onnodig door met deze klachten en probeer eens cafeïne te vermijden door over te stappen op cafeïnevrije koffie. Je zal niet de eerste zijn waarbij cafeïne de oorzaak is van maag- en darmklachten.

Probeer vandaag nog of cafeïnevrije koffie jouw buikklachten kan verminderen. Als je in onze shop koffie bestelt met de kortingscode ‘Buikpijnvrijekoffie’ krijg je van ons 15% korting op je eerste bestelling. Omdat we je graag willen helpen om buikpijnvrij door het leven te gaan.

Vrij van darmklachten door cafeïnevrije koffie

Meer klachten naast buikpijn?

Krijg jij niet alleen buikpijn maar ook andere klachten na het drinken van koffie? Cafeïne zorgt voor een hoop bijwerkingen in je lichaam. In onze blog “Cafeïnevrije koffie verlost je van deze 4 ‘cafeïne-lasten’” lees je meer over de meest voorkomende lasten van cafeïne.

Bronnen:

  1. Does Coffee Harm Your Gut? Dr. E. Group
  2. Is coffee a colonic stimulant? S S Rao, K Welcher, B Zimmerman, P Stumbo
  3. Coffee, caffeine and the complexities of digestion. J Thompson
  4. Koffie en het maag-darmstelsel. Kenniscentrum koffie & gezondheid

Deel deze post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blogs