Cafeïnevrije koffie mythes onder de loep

Terug naar Blogs
Meer weten over cafeinevrije koffie

Cafeïnevrije koffie mythes onder de loep

Cafeïnevrije koffie was lang het buitenbeentje in de koffiewereld. Koffie stond bekend als dé energiegever dankzij het stimulerende effect van cafeïne. Zonder cafeïne, geen extra energie. Daarmee zou koffie zijn waardevolle functie verliezen…

Maar nu zien mensen dat anders. De koffiebeleving gaat veel verder dan die ene energie-boost. Het vormt een belangrijk onderdeel in onze sociale bezigheden (“koffietje doen?”). Zo’n beetje elke sociale bezigheid begint of eindigt met koffie.

We drinken steeds meer koffie met z’n alle. En ook al weten we dat teveel cafeïne niet gezond is, vinden veel mensen de overstap naar  cafeïnevrije koffie nog moeilijk. Cafeïnevrije koffie draagt nog altijd een slechte reputatie met zich mee.

Maar is dat wel terecht? Wij onderzochten of de bekende mythes over cafeïnevrije koffie waar zijn of niet. Wetenschappelijk onderbouwd vertellen wij jou of het een feit of fabel is.

Cafeïnevrije koffie zit vol chemicaliën (mythe 1)

‘Is cafeïnevrije koffie slecht voor je gezondheid?’ Vragen veel mensen zich af. Dat beeld komt  uit de tijd dat de eerste decaf methode werd uitgevonden.

Cafeïnevrije koffie bevatte vroeger een kankerverwekkende stof

Rond 1900 ontving een Duitse koffiehandelaar Roselius een lading koffiebonen doordrenkt in zeewater. Hij besloot de koffiebonen te testen en ontdekte dat er geen cafeïne in de koffie zat. Maar de koffie had nog steeds een koffiesmaak, het was alleen erg zout.

Roselius was ervan overtuigd dat cafeïne tot de dood van z’n vader had geleid. Hij wilde anderen hiervoor behoeden. Hij ging daarom op zoek naar meer manieren om cafeïne uit de koffiebonen te halen. Niet veel later ontdekte hij dat dit kon met het chemicaliën benzene. Niet veel later werd de eerste decaf koffie onder de naam Kaffee Hag verkocht.

Kaffee Hag was de eerste cafeïnevrije koffie

Kaffee Hag: de eerste cafeïnevrije koffie dat werd verkocht.

Moderne decafinieer methodes zijn veilig en vaak chemisch-vrij

Inmiddels is bekend dat benzene kankerverwekkend is en is de stof verboden1. In de afgelopen jaren zijn er verschillende decaf methodes uitgevonden, zowel met als zonder chemicaliën. Alle decaf methodes met chemische hulpmiddelen zijn bestempeld als veilig.

Na het branden van de koffiebonen verdwijnen vrijwel alle chemicaliën. De minimale hoeveelheid die nog overblijft in de koffiebonen is niet schadelijk voor de gezondheid2. Kortom, cafeïnevrije koffie zit niet vol met chemicaliën.

Sterker nog, er bestaan natuurlijke decafinieer methodes die vrij zijn van chemische toevoegingen. Bij No Rush Decaf verkopen we alleen koffiebonen waarbij geen chemicaliën zijn gebruikt.

Cafeïnevrije koffie smaakt gek (mythe 2)

Heb jij wel eens goedkope cafeïnevrije kkoffie gedronken? Dan herken je vast dat deze decaf koffie een gekke smaak heeft.

Chemische decafinieer methodes tasten de koffiesmaak aan

Koffie is opgebouwd uit wel 1000 stoffen. Elke stof levert zijn eigen bijdrage aan de complexe koffiesmaak. Chemische decafinieer methodes verwijderen niet alleen cafeïne maar ook een aantal van de andere stoffen uit de koffiebonen. Dat beïnvloedt de unieke koffiesmaak.

Chemisch-vrije decafinieer methodes behouden de pure koffiesmaak

Een chemisch-vrije decafinieer methode verwijderen cafeïne uit koffiebonen door middel van een juiste temperatuur en hoeveelheid water. Bij deze methode blijven alle aroma’s en oliën behouden3. De koffiesmaak- en geur van koffie veranderen niet. Voorbeelden hiervan zijn de Swiss Water®  of Mountain Water methode. (Meer weten over chemisch-vrije decafinieer methodes? We leggen het je (kort & simpel) uit in deze blog.)

“Bij deze methode blijven alle aroma’s en oliën behouden3. De koffiesmaak- en geur van koffie veranderen niet.”

Cafeïnevrije koffie bevat geen gezonde voedingsstoffen meer (mythe 3)

Koffie is gezond. Ten eerste voorziet het je lichaam van vocht. Ten tweede hangt koffie ook samen met:

  • zo’n 10% lager risico op een beroerte6
  • 30% lager risico op diabetes 24,56
  • 65% minder risico op Alzheimer6

Bovendien hebben koffiedrinkers veel minder kans om cirrose (een leveraandoening) te ontwikkelen7.

Koffiebonen bevatten veel antioxidanten en voedingsstoffen

Deze gezondsheidsvoordelen hebben wij te danken aan de grote hoeveelheid antioxidanten en voedingsstoffen in koffiebonen8. Antioxidanten zijn stoffen die je lichaam die je lichaam helpen beschermen tegen schade aan cellen en weefsels. Doordat antioxidanten beschadigingen helpen voorkomen wordt daarmee de kans op kanker en hart- en vaatziekten verkleint. Verder bevat koffie mineralen zoals magnesium en kalium.

Cafeïne zorgt niet voor deze antioxidanten en voedingsstoffen

Deze antioxidanten en voedingsstoffen blijven aanwezig in de koffie, of de cafeïne er nou wel of niet in zit9. Het is dus onzin dat de meeste gezondheidsvoordelen van koffie uit de cafeïne afkomstig is. Het klopt dat cafeïne ook een gezondheidsvoordeel met zich meebrengt. Zo wijst onderzoek uit dat cafeïne het risico op Parkinson kan verlagen10. Maar cafeïne zorgt door het verhogen van je cortisolspiegel weer voor veel nadelige gezondheidseffecten. (Wil jij weten welke effecten dat zijn? Lees dan onze blog over cafeïne.)

Onderzoekers zijn het in ieder geval met elkaar eens dat het drinken van cafeïnevrije koffie gezond is. 

Cafeïnevrije koffie bevat wel cafeïne (mythe 4)

Geen enkele methode verwijdert 100% cafeïne uit koffiebonen. Hoewel huidige methodes minimaal 97% cafeïne verwijderen. De chemisch-vrije methodes verwijderen zelfs 99,9% van de cafeïne3. Er blijft zo weinig cafeïne over dat 1000 koppen cafeïnevrije koffie samen evenveel cafeïne bevatten als 1 kop koffie mét cafeïne.

Dus, ja het klopt dat cafeïnevrije koffie nog cafeïne bevat. Maar dit percentage is zo laag dat de koffie cafeïnevrij genoemd mag worden.

“Er blijft zo weinig cafeïne over dat 1000 koppen cafeïnevrije koffie samen evenveel cafeïne bevatten als 1 kop koffie mét cafeïne.”

Heb jij nog andere mythes over cafeïnevrije koffie waarvan je je afvraagt of het een feit of fabel is? Laat het ons weten met een reactie hieronder. Dan komen wij er graag bij je op terug!

Bronnen

  1. Livescience.com – How decaf coffee is made
  2. Voedingscentrum.nl – Koffiee
  3. Swisswater.com – 5 myths about decaf busted
  4. Coffee and tea consumption and risk of type 2 diabetes (2009)
  5. Coffee consumption and risk of type 2 diabetes mellitus (2002)
  6. Does caffeine intake protect from Alzheimer’s disease? (2002)
  7. Does coffee protect against liver cirrhosis? (2002)
  8. Principle Component Analysis Study of Coffee/Tea Nutrition (2019)
  9. Swisswater.com – Decaf before death
  10. Prospective study of caffeine consumption and risk of Parkinson’s disease in men and women (2001)

Deel deze post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Terug naar Blogs